Nærvær og fælleskab er i fokus

Faste grupper skaber tryghed.

Kronen, Spiren og Blomsten er navnene på grupperne, som børnene er inddelt i. Navnene referer til Ygdrasil, Livets træ, og hver gruppe har sin faste base, hvor de sammen med faste voksne, har deres dagligdag. Det giver tryghed og overskuelighed for børnene, som er en vigtig forudsætning for at kunne trives og udvikles. Grupperne har aktiviteter og leger sammen, de spiser sammen og samles hver dag til rundkreds.

Pædagogisk praksis planlægges med fokus både på børnegruppen og det enkelte barn.  Børnene er ikke inddelt efter årgang, man blandet på stuerne.

Ældste gruppen fra de tre stuer spiser sammen hver dag. For ældste gruppen vil der i løbet af året blive tilrettelagt aktiviteter styrker den kommende overgang til skole. Der vil i løbet af året være tværgående aktiviteter for alle årgange.

Vi arbejder med 'Fri For Mobberi'

I Ygdrasil arbejder vi med Fri for mobberi. Det gør vi for, at give børn kompetencer til, at indgå i sociale fællesskaber og forbygge mobberi blandt børnene.

Fri for mobberi er et forebyggende antimobbe program til 0-9-årige børn, fagfolk og forældre, som Mary Fonden og Red Barnet står bag. Programmet består af pædagogiske materialer, der gør det konkret målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning.

Vi arbejder med Fri for mobberi i alle relationsgrupper.

Der tages udgangspunkt i fire fokusord:

• Omsorg
  • Mod
  • Tolerance
  • Respekt

Vi bruger litteratur, billeder og hverdagssituationer som udgangspunkt for dialogen med børnene.