Den styrkede pædagogiske læreplan

Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen er et levende dokument, som kort beskriver vores pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde.

Barnesyn, Dannelse og børneperspektiv

Ygdrasils pædagogik bygger på et barne- og læringssyn der sætter barnet i centrum. I det pædagogiske arbejde er det vigtigt at arbejde med barneperspektivet for at skabe udvikling hos børnene.  Omkring barnets læring tager vi udgangspunkt i barnets interesser, og det der har betydning for barnet. Det er bl.a. i legen, hvor motivationen er til stede, og der er ikke noget, der er rigtig eller forkert, og samtidig er det tilladt at bruge fantasien. Her skal vi sammen med barnet undre os, udforske og stille spørgsmål.

Læringsmiljø

Et godt læringsmiljø er, for os, når børn udviser tegn på læring, trivsel og udvikling. I vores struktur tænker vi, at læring er til stede hele tiden. Det handler f.eks. om, at børnene i mødet med hinanden lærer at indgå i relationer, eller barnet der i garderoben tager tøjet af og på ved egen kraft eller med hjælp og støtte fra en voksen eller andet barn. I spisesituationer fokuserer vi på det pædagogiske, som et måltid indeholder. F.eks. lærer børnene om bordskik, borddækning og madmodighed, og måltidet styrker samtidig det sociale fællesskab. Vi mener som udgangspunkt, at børn lærer bedst af og med hinanden. Derfor er et godt læringsmiljø, når alle oplever sig selv som en del af fællesskabet. Et fællesskab der understøtter deres erkendelser og oplevelse af mestring. Særligt til samling fokuserer vi på fællesskabsfølelsen og værdien af at være en del af et fællesskab. Vi taler om, hvem der er til stede, og hvem af vennerne der mangler. Der synges f.eks. sange, hvor alle børn i gruppens navn bliver nævnt. På den måde sikrer vi, at alle er blevet set og hørt.

Børnefællesskaber

Vi har en struktur og pædagogisk praksis, der er opbygget ud fra ønsket om, at styrke børnenes relationer. Dette skal være med til at styrke børnenes lærings- og udviklingsmuligheder. Vores praksis er bygget op over en planlægnings- og evalueringskultur for at sikre børnene passende udfordringer, og for at tilgodese de enkeltes behov. Alle børn inddrages fra start i alle former for aktiviteter og læringsrum uanset alder, men tilpasset det enkelte barns udvikling og forudsætninger.

Børn i udsatte positioner

Som led i vores arbejde med børn i udsatte positioner arbejder vi med differentierede fællesskaber. Her skaber vi et lille fællesskab omkring et barn, som er udfordret. Vi sammensætter gruppen ud fra hvilke relationer barnet allerede har, hvilke relationer der vil være gode for barnet, og/eller hvis der er børn, der kan være et godt forbillede for barnet. Det kan altså være en vigtig faktor at se på, hvilke relationer der kan være med til at styrke barnets udvikling og trivsel.

Sammenhæng til børnehaveklasse

Vi arbejder inspireret af Inge Schou Larsens forskning omkring livsovergange. Overgangen fra børnehave til skole er en af flere livsovergange i børns liv. En livsovergang er kendetegnet ved, at den indebærer væsentlige forandringer i barnets liv, fordi barnets identitet, relationer og rolle ændres. En god overgang er, når der er fokus på barnets kompetencer, fællesskaber og nærmeste udviklingszone.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.